Премиера на музикално-танцовия "Реквием" на Моцарт в Стара Загора на 20 и 31 юли

Премиера на музикално-танцовия Реквием на Моцарт в Стара Загора на 20 и 31 юли

ПОРТАЛ СЗ - PortaLSZ. com
*
20, 31 юли, 21.00 ч., сцена Античен форум „Августа Траяна“

ПРЕМИЕРА
В. А. Моцарт РЕКВИЕМ музикално-танцов спектакъл
Диригент Емир Нуханович
Режисьор Огнян Драганов
Хореография Силвия Томова
Сценография и костюми Салваторе Русо
Хормайстор Младен Станев
Солисти: Емилия Иванова, Даниела Дякова, Николай Моцов, Ивайло Джуров, Евгений
Арабаджиев
Със специалното участие на Йоана Буковска, Пламен Бейков

Оркестър, хор и балет на Държавна опера-Стара Загора

Музикално-танцовият „Реквием” на Моцарт 

Последното произведение на Моцарт: разтърсващата недовършена „лебедова песен” на композитора „Реквием” ще прозвучи тази година на сцената на Античния форум „Августа Траяна” в Стара Загора на 20 и 31 юли.

Режисьорът Огнян Драганов и хореографът Силвия Томова, заедно с художника Салваторе Русо поставиха сценично за първи път монументалната творба „Реквием” на Моцарт със състава на Русенската опера по идея на оперната прима Христина Ангелакова. Спектакълът бе представен един единствен път в програмата на фестивала „Моцартови празници” в Правец, на когото Христина Ангелакова тогава бе артистичен директор /2015/. Сега, осем години по-късно, те отново се връщат към тази идея, за да я възродят и поставят с оркестъра, хора, балета на Държавна опера-Стара Загора. 

В сценичния вариант на „Реквием”-а на Моцарт основната тежест е върху хореографията и режисьорската трактовка на добре познатата гениална творба. Режисьорът Огнян Драганов добавя говорни текстове от „Ад” на Данте и развива идеята за вечната борба между Доброто и Злото, за редуването на контрастите в нашия живот, за „силата” на земната суета. Двама актьори – Пламен Бейков и Йоана Буковска ще се преобразят в символите на Ангела и Демона, за да напомнят на изгубения в своята обезумяла надпревара свят, че нищо не остава незабелязано. 

„За всеки автор Реквиемът представлява един преглед за смисъла на неговия живот, ретроспекция и оценка на сблъсъка му с Доброто и Злото. За Моцарт това произведение се оказва неговата последна музикална композиция. Неспокойният му бунтарски дух не намира ”Вечен покой” защото перото на композитора застива след „Лакримоза” (вечен плач). За мен като християнин винаги е било вълнуващо да наблюдавам къде свършва откровеността и вярата ни в Бога. Кое ни привлича повече: смирения поглед към олтара или втренчения взор към предизвикателните придобивки на битието? За да концентрирам възприятието на публиката към тази екзистенциална за човека дилема добавям финалната сцена с Командора от Дон Жуан на В. А. Моцарт. Тя като, че ли изчерпва темата. „Любовните” ласки и прегръдки на Дявола, носят смърт за човека. Надявам се все повече хора да осъзнават това…”

Силвия Томова е категорична, че в спектакъла на Реквием-а целта не е танците да доминират – те са в хармония с текста и музиката, с настроенията и емоцията, които внушават гениално написаните ноти.  Танцът допълнително подсилва внушението със своите изразни средства. Реквиемът ще започне с танц, балетни платна се предвиждат в частите Dies irae /Божи гняв/, Lacrimosa и на финала - Lux aeterna /Вечна светлина/. 

„Танцовото изображение проследява развитието на човека от ембриона до изправянето му на два крака, преминава през неговото разпознаване като мъж и жена, асоциирането в социални групи, първите стъпки към съприкосновението с Бога - Молитвата и страха от Божия гняв. Илюзията от страха от Бога превръща хората във врагове. Във втората част Dies irae /Божи гняв/ чрез агресивен танц се изобразява Вакханалията - опиянението от проявата на най-низките човешки страсти и примитивни отношения.  Човекът достига до своето най-голямо падение и Божият гняв го настига. В пълен контраст е частта Lacrimosa – преобладават състояния на тъга, на съчувствие, нежност, крехкост, любов, желание за интимност... Ролята на мъжа е фундаментална, жената е тази, която води света към просветление,. Във финалната танцова част на Реквиема се преповтарят стъпките от начало, но в обратен ред и така се затваря кръга, в който се върти човекът цял живот и един ден разбира, че е смъртен....”

Декорът на сцената изобразява музикалния инструмент орган – символ на всеки католически храм и носещ в себе си усещането за монументалност – на звука, на религиозните и дълбоко философски текстове, на силата на вярата. 

Художникът Салваторе Русо не случайно е решил костюмите в сив цвят. Легендата разказва, че точно в такъв цвят е бил облечен Човекът-Поръчител на Реквиема. Безличен, безименен, сив! В различните части на Реквием-а настроенията се пресъздават със смяна на цветовете...

„Реквием” на Моцарт ще бъде представен като музикално-танцов спектакъл без да се нарушава цялостната музикална структура на месата. Участват солистите Емилия Иванова, Даниела Дякова, Николай Моцов, Ивайло Джуров, актрисата Йоана Буковска, басът Пламен Бейков /актьор/, хор, оркестър и балет на Държавна опера-Стара Загора. Спектакъла ще дирижира именитият босненски диригент Емир Нуханович – носител на Наградата „Свобода” за приноса му към хуманизма и правата на човека в Босна и Херцеговина, Европа и света, режисьор Огнян Драганов, хореография Силвия Томова, художник на декора и костюмите Салваторе Русо. Диригент на хора Младен Станев.
#

Още от Стара Загора

За трета поредна година организират празник на старозагорските математически таланти За трета поредна година организират празник на старозагорските математически таланти
Благотворителна кампания под мотото Световни учени подпомагат обучението на старозагорските математически таланти ще съпровожда събитието И тази година математическото състезание Стара Загора търси математически таланти се организира от фондация Математика без граници и фондация Миню Балкански . Проявата ще протече в два етапа: училищен - за определяне на училищните победители и финал за опреде...
Форум „Фермата: Агроиновации и стратегии“ ще се проведе на 5 декември 2024 г. в Стара Загора Форум  Фермата: Агроиновации и стратегии  ще се проведе на 5 декември 2024 г. в Стара Загора
Експерти от институциите и агросектора ще обсъждат директните плащания, интервенциите по Стратегическия план за развитие на земеделието 2023-2027 г., устойчивото земеделие и други ключови теми Форум Фермата: Агроиновации и стратегии ще се проведе на 5 декември 2024 г. от 12 ч. в хотел Верея, гр. Стара Загора. Събитието се организира от сп. Enterprise. Земеделието е ключов сектор за намирането...
Медицинският колеж при Тракийски университет – Стара Загора дипломира 112 абсолвенти на тържествена церемония Медицинският колеж при Тракийски университет – Стара Загора дипломира 112 абсолвенти на тържествена церемония
С българския химн и красива фолклорна музика в изпълнение на студенти започна тържествената церемония по дипломиране на ВИПУСК 2024 на Медицински колеж при Тракийски университет Стара Загора. Тазгодишният випуск включва 112 абсолвенти, завършващи специалностите: Рехабилитатор, Медицински лаборант, Помощник-фармацевт, Медицински оптик, Медицински козметик и Протезист, ортезист, ортопедист. Ректо...
Благодарствено писмо от потребител на ВиК услуги на старозагорското дружество Благодарствено писмо от потребител на ВиК услуги на старозагорското дружество
Г-н Управител на ВиК Стара Загора, Благодаря за своевремената и бърза реакция на Вашата фирма към проблемите ми като потребител на Вашите услуги! Повереното Ви дружество доказва, че може и работи по съвременните европейски стандарти и норми. Така и трябва да бъде. Благодаря и на вашия екип в управлението на фирмата, че реагира своевременно на проблема. Още веднъж благодаря! Да сте живи издрави...
Позиция на Държавния куклен театър в Стара Загора: Оставете ни на мира! Позиция на Държавния куклен театър в Стара Загора: Оставете ни на мира!
ВИДЕО: Мненията на директора Дарин Петков и на артистите от ДКТ - Стара Загора Проследихме с изключителна тревога атаката срещу Народния театър Иван Вазов и смятаме, че тя е подготвена с политически мотиви. Виждаме в нея опити за възстановяване на диктатурата на пролетариата, време, в което някои от нас вече сме живели. Снощи пред Народния театър гледахме следващото издание на 1984 на Оруел. Ням...