Примабалерини в Стара Загора по случай годишнината от създаването на „Нестинарка“

Първата постановка на
Примабалерини в Стара Загора по случай годишнината от създаването на  Нестинарка

ПОРТАЛ СЗ - PortaLSZ. com
*
Танцовата драма „Нестирака“ през погледа на големите примабалерини от постановките на Националната ни опера през 19060-те - 1980-те години Вера Кирова, Калина Богоева /онлайн/и Силвия Томова и в Стара Загора – Снежана Дескова (1967), Ромина Славова (2005, 2018) и Анелия Димитрова (2018), представени от внучката на Марин Големинов, Лили Големинова.

На 30 ноември от 18 часа в Залата на Регионалната библиотека „Захари Княжески“ в рамките на Фестивала на оперното и балетното – Стара Загора ще бъде представена уникална ретроспекция в историята на най-значимата творба в българското танцово изкуство „Нестинарка“ от Марин Големинов. Специално за случая ще се прожектират кадри от Златния фонд на БНТ. В тях са включени, освен фрагменти от различни постановки и свидетелства на Марин Големинов, Асен Найденов, Маргарита Арнаудова, както и на първата изпълнителка в ролята на Демна – Нина Кираджиева.

Танцовата драма „Нестинарка“ е не само емблема в творчеството на нейния автор Марин Големинов, а и на българското танцово изкуство. За написването й композиторът се подготвя дълго. През 1938 г. след продължително търсене на либрето Големинов се спира на разказа „Нестинарка” на Константин Петканов, поместен в сборника „Омайно биле”. За този момент композиторът споделя: „Когато прочетох разказа, нещо стихийно и неудържимо бликна у мен. Тогава започнах да скицирам сцените, идеята добиваше яснота и внушителност, а драматургичната наситеност – онова напрежение, което така властно и неудържимо ще се разрази в буйните ритми и трагичните акценти на действието.“

Идеята да въплъти образа на главната героиня Демна в една чисто българска по характер музика го обсебва. Сам разпределя разказа на отделни сцени. Още преди това композиторът е набелязал изразните средства, проучил е и българския музикален фолклор. Вече е излязъл и първият му голям научен труд „Към извора на българското звукотворчество”. Започва да пише творбата в периода, когато е в Мюнхен.

Работата върви много добре до момента, когато авторът стига до нестинарските сцени. Той чувства неувереност да изрази обичая само по теоретичните трудове, с които се е запознал. Иска му се на живо да види и да почувства нестинарството. След завръщането си в България Марин Големинов посещава странджанското село Българи – извор на нестинарството в България. В своята статия „Пътуване из нестинарския край” той описва преживяването си така: „Лицата на нестинарите са бледи, държането издава неспокойствие. Всички са в очакване. Изведнъж със звуците на гайдата излезе от конака една нестинарка, заситни по равния двор с вдигнати ръце и завика с див глас: Въх-въх. Това провикване има нещо много първобитно в себе си, животинско бих казал. То действа на нервите и разтърсва из основи душата на човека… На селския мегдан запалиха огъня. Всичко блесна в необичайна за селото светлина. Откъм конака се зададоха иконите на Св. Константин и Елена… Няколко души махнаха главните от огнения харман и се залюля бясно нестинарско хоро… Нестинарките взеха иконите, притиснаха ги до гърдите си и застъпяха боси в жарта.”

Пишейки „Нестинарка”, Големинов запазва първичната тръпка на нестинарския ритъм, не се изкушава от палитрата на оркестъра, а оставя само шеметната мелодия и тревожния ритъм на тъпана. Около две години отнема на композитора да завърши произведението си, което нарича танцова драма. Тя е израз на неговите търсения на непреходното, на усвояването на националното и на извисяването му над фолклорното. Характеризира се с дълбок психологизъм и подчертано стихийни драматични моменти.

В началото на 1940 г. партитурата е готова. Големинов я предлага на Софийската опера. Тогава директор е Асен Найденов. Според него нито една българска опера не успява да се задържи дълго на сцената и той убеждава автора да изчака по-добри времена. Още на следващата година директор на операта става Петко Стайнов, който включва „Нестинарка” в репертоарните планове за 1941-1942 г. По време на подготовката за премиера възникват множество препятствия относно диригент, изпълнители и постановка. В художествения екип възникват разногласия, балетната трупа е стресната от сложността и необикновената задача, която й се поставя. Въпреки всичко на 4 януари 1942 г. на сцената на Софийската народна опера се осъществява премиерата на „Нестинарка” с хореограф Мария Димова, режисьор Хрисан Цанков, диригент Асен Найденов. Участват Нина Кираджиева като Демна, Лидия Диамандиева – Струна, Живко Бисеров – Найден, Лили Берон – Босилка и др.

Първото представление се превръща в културно събитие. И публика, и критика приемат с възторг новото художествено явление. Страниците на софийските вестници са залети с рецензии за постановката. Пишат не само музикални критици, но и писатели, журналисти и представители на културната общественост. Всички предричат на творбата дълъг живот. До края на сезон 1942-1943 г. „Нестинарка” е играна 30 пъти, нещо невероятно за българско сценично произведение по онова време. В някои от представленията в ролята на Демна е самата Мария Димова.
По материали от http://art.blog.libvar.bg
#

Още от Стара Загора

За трета поредна година организират празник на старозагорските математически таланти За трета поредна година организират празник на старозагорските математически таланти
Благотворителна кампания под мотото Световни учени подпомагат обучението на старозагорските математически таланти ще съпровожда събитието И тази година математическото състезание Стара Загора търси математически таланти се организира от фондация Математика без граници и фондация Миню Балкански . Проявата ще протече в два етапа: училищен - за определяне на училищните победители и финал за опреде...
Форум „Фермата: Агроиновации и стратегии“ ще се проведе на 5 декември 2024 г. в Стара Загора Форум  Фермата: Агроиновации и стратегии  ще се проведе на 5 декември 2024 г. в Стара Загора
Експерти от институциите и агросектора ще обсъждат директните плащания, интервенциите по Стратегическия план за развитие на земеделието 2023-2027 г., устойчивото земеделие и други ключови теми Форум Фермата: Агроиновации и стратегии ще се проведе на 5 декември 2024 г. от 12 ч. в хотел Верея, гр. Стара Загора. Събитието се организира от сп. Enterprise. Земеделието е ключов сектор за намирането...
Медицинският колеж при Тракийски университет – Стара Загора дипломира 112 абсолвенти на тържествена церемония Медицинският колеж при Тракийски университет – Стара Загора дипломира 112 абсолвенти на тържествена церемония
С българския химн и красива фолклорна музика в изпълнение на студенти започна тържествената церемония по дипломиране на ВИПУСК 2024 на Медицински колеж при Тракийски университет Стара Загора. Тазгодишният випуск включва 112 абсолвенти, завършващи специалностите: Рехабилитатор, Медицински лаборант, Помощник-фармацевт, Медицински оптик, Медицински козметик и Протезист, ортезист, ортопедист. Ректо...
Благодарствено писмо от потребител на ВиК услуги на старозагорското дружество Благодарствено писмо от потребител на ВиК услуги на старозагорското дружество
Г-н Управител на ВиК Стара Загора, Благодаря за своевремената и бърза реакция на Вашата фирма към проблемите ми като потребител на Вашите услуги! Повереното Ви дружество доказва, че може и работи по съвременните европейски стандарти и норми. Така и трябва да бъде. Благодаря и на вашия екип в управлението на фирмата, че реагира своевременно на проблема. Още веднъж благодаря! Да сте живи издрави...
Позиция на Държавния куклен театър в Стара Загора: Оставете ни на мира! Позиция на Държавния куклен театър в Стара Загора: Оставете ни на мира!
ВИДЕО: Мненията на директора Дарин Петков и на артистите от ДКТ - Стара Загора Проследихме с изключителна тревога атаката срещу Народния театър Иван Вазов и смятаме, че тя е подготвена с политически мотиви. Виждаме в нея опити за възстановяване на диктатурата на пролетариата, време, в което някои от нас вече сме живели. Снощи пред Народния театър гледахме следващото издание на 1984 на Оруел. Ням...